Excel to cudowne narzędzie z ogromną ilością funkcji. Jednak, aby swobodnie się w nim poruszać, wybrałem 10 najważniejszych funkcji, których znajomość zdecydowanie poprawi naszą pracę. Znasz je wszystkie?
1. SUMA
To prawdopodobnie najbardziej podstawowa funkcja. Aby korzystać z Excela tę funkcję znać trzeba.
Warto przy okazji tej funkcji stosować również szybki skrót klawiszowy, który tę funkcję aktywuje: Alt + =
2. SUMY CZĘŚCIOWE
Funkcję SUMY CZĘŚCIOWE docenią osoby, które pracują na wielu poziomach filtrowania w swoich bazach danych.
Bardzo użyteczna rzecz gdy chcemy zaprezentować wszelkiego rodzaju wyliczanie naszym szefom czy klientom bo gdy dokonujemy filtrowania tabel, funkcja SUMY CZĘŚCIOWE dynamicznie oblicza nam wynik sumowania dla wyfiltrowanych danych.
3. JEŻELI
Ta funkcja dzieli ludzi na dwa obozy. Jedni tej funkcji nienawidzą i unikają jej jak ognia, a inni stosują ją z niezwykłą łatwością podobną do funkcji SUMA.
Bez względu na to, w którym obozie jesteś, ta funkcja jest ważna i ja stosuję ją niemal codziennie w ważnych analizach danych.
Jak używać tej funkcji pokazałem na poniższym filmie:
4. WYSZUKAJ PIONOWO
Nauka tej funkcji zajmuje wielu osobom najwięcej czasu. Jednak jak ją opanujesz to wskoczysz na wyższy poziom Excela i drastycznie przyspieszysz swoją pracę bo funkcja ta pozwoli Ci łączyć różne dany w bardzo szybki sposób.
Jak działa ta funkcja? Oto krótki film:
5. FRAGMENT TEKSTU
Stosowanie tej funkcji to jakby znajomość magii (szczególnie dla osób, które patrzą z boku i nie znają Excela tak dobrze jak Ty).
Gdy mamy do czynienia z ładnie posegregowanymi i przygotowanymi danymi to nie warto znać tej funkcji.
Ale gdy nasze dane to jeden wielki bałagan i my musimy coś z tego bałaganu wyczytać, wyciągnąć i przygotować analizę to znajomość tej funkcji bardzo się przydaje.
6. ROK
Gdy pracujemy na wielkich zbiorach danych warto znać tę niezwykle łatwą do zapamiętania funkcję. Jej wynikiem będzie rok z danej daty. Na przykład wynikiem funkcji ROK dla daty 28.06.2021 będzie 2021.
Dzięki tej funkcji możemy później łatwo filtrować duże zbiory danych.
7. MIESIĄC
Funkcja nieco podobna do funkcji TEKST z punktu 8 bo za pomocą funkcji MIESIĄC również możemy wyciągnąć z daty miesiąc, jednak w tym przypadku będzie to liczba danego miesiąca (na przykład dla Czerwca funkcja MIESIĄC zwróci 6).
8. TEKST
Spotkałem się z dosłownie kilkoma praktycznymi zastosowaniami tej funkcji. I w tym przykładzie interesuje nas właśnie praktyka i użycie funkcji, które znacząco ułatwia pracę.
Dzięki funkcji TEKST możemy zamienić datę na nazwę dnia tygodnia lub nazwę miesiąca. Bardzo przydatna wiedza:
9. INDEX
Gdy interesuje nas nieco lepsza automatyzacja danych i funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO nam nie wystarcza, to wtedy wkracza funkcja INDEX.
Jej wynikiem jest przecięcie danej kolumny z danym wierszem więc praca na dużych tabelach dla tej funkcji to pestka.
10. USUŃ ZBĘDNE ODSTĘPY
Świetna funkcja gdy dane z jakimi mamy do czynienia nie są uporządkowane tak jak byśmy chcieli i zdarza się, że przy imporcie ich do excela pojawiają nam się zbędne spacje. Za pomocą tej funkcji usuniemy wszystkie podwójne, potrójne, itd, spacje z naszego tekstu.
Interesuje Cię nauka najbardziej praktycznego zastosowania Excela?
Wybierz jedno ze szkoleń, które najbardziej Ci pasuje i zacznijmy naukę.